Для вчителя

                  РОЗВИВАЮЧІ ІГРИ

ДЛЯ ДІТЕЙ ШКІЛЬНОГО ВІКУ
НА УРОКАХ 
ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ
(збірник вправ)
1. Ігри з дітьми початкової школи (1-2 класи)
«Хто тут живе?»
          Нехай діти уявлять, що клітинки намальовані вами, - це будиночки тварин (кількість
 клітинок відповідає кількості букв в назві тварини).  Спочатку завдання може бути таким: “Які 
дикі тварини можуть жити в цих будиночках, назвіть і впишіть їх або наклейте зображення цих
 тварин(якщо дитина не вміє писати).  
        Згодом завдання можна ускладнити. Попросіть дітей зробити те ж саме, але з умовою, що в
 сині клітинки можна записувати тільки приголосні звуки, а в червоні — тільки голосні.
«Цікаві перетворення»
 Подумайте і напишіть, в що можуть  «перетворитися»  наступні слова:
Чек (наприклад, чек – чекати, почекати). 
Річ (наприклад, річ – річка, річковий). 
Піон (наприклад, піон – чемпіон, піонер). 
Ліс (наприклад, ліс – лісник, колісниця). 
Ріг (наприклад, ріг – поріг, пиріг). 
Рак (наприклад, рак – ракета). 
Вигадате  кілька слів для «перетворень» самостійно. 
«Ланцюжок»
Замініть в слові одну літеру. Продовжте ланцюжок:
Гора – кора – коса – … 
Холод – … 
Поріг – … 
Пара – … 
«Непосидючі звуки»
Замініть голосний в словах: палка, ласка, ручка, маска. 
Замініть приголосний в словах: кора, друг, морока, мода, карта, корона, рід.
Поставте на початку або в кінці слова приголосний: їжа, рай, буря, гра, кома, огляд.
Запишіть пари слів, що є відгадками шарад. 

З дзвінким усе я заливаю, з глухим на дереві зростаю

(злива - слива)

З дзвінким листочки я скубу, з глухим же - зрізую траву

(коза - коса)

«Навпаки»
Прочитайте слова, написані навпаки – справа наліво. 

АМАМ 
ЛІТС  
АКЖОЛ 
МЮТСОК 
ГІРИП 
АКЧОБ 
АБАЖ 
ЯНЕШИК 
ЬЦЕВІЛО. 

«Заховане слово»
  Знайдіть в даних рядках з літерами, заховані слова. Ви повинні їх прочитати і підкреслити
 олівцем.
ВПЬТЫЩДУБФЦДЛЮТИГОРОБЕЦЬД 
АИМНУЗЬДСИМКНУХПЕВИХУТР 
(Горобець)  
ВОАРЄФТМЮЧЕУНОФПКРОКОДИЛВКЕ
ФІМТЩПАВИОАКШУЦЙВОЖАИИЧЬКЕП 
(Крокодил) 
ВПАДКШЦЗМТЬЧНЕКУДОАПТИУЦЩ 
ШГЕЬПВСУТИСЛОНДРАМУКИГЕЩШ 
(Слон)  
РАПІЬТЧНИКУЦБИЗЕНИВРАПЬТВО 
ЛИМУРАШКАЦИТИЧМІЗЖЄХАНКВ 
(Мурашка) 
ШУЦЕГЕРОВДЗИМТОРВНИЕЯЩІРКА 
ЦАОРАИВДРНПГКЦУШУЛАМТЬВЕР 
(Ящірка) 
«Доміно»
Яблуко – огірок – курорт – телевізор – рубін – носоріг – гриб. Після цього перемішайте їх і 
запропонуйте дітям викласти ланцюжок із карток таким чином, щоб перші і останні літери слів 
співпадали. Кількість слів можна збільшувати, можна писати на картках нові слова.  
«Абетка в класній кімнаті»
Дайте  дітям картку з будь-якою літерою і запропонуйте назвати 5-7 предметів, які знаходяться в
 класі, назви яких починаються з цієї літери. Завдання можна ускладнити, наприклад, попросіть
 дітей назвати тільки їстівні предмети або тільки іграшки. Нехай діти називають слова по черзі, 
той хто збився і не зміг назвати предмет, виходить із гри.  
 «Хитрі склади»
Ця гра допоможе дітям розширити словниковий запас, навчитися читати і складати слова. Кілька 
довгих, достатньо таки важких слів поділіть на склади і зробіть картки з ними. Завдання для 
дітей: розкласти картки так, щоб вийшло слово.
ав-то-мо-біль 
ка-та-ма-ран 
хо-ро-вод 
го-ро-бець 
ви-ру-ша-ти 
 
«Речення розсипалось»
 Приготуйте картки. Для цього напишіть великми друкованими літерами кілька простих речень 
на смужках кольорового картону. Для кожного речення виберіть окремий колір, наприклад, так:
·                У кішки народились кошенята.
·                Марійці подарували нову ляльку.
·                На вулиці яскраво світить сонечко.
·                Пташечка звила гніздечко.
Тепер розріжте смужки картону на окремі слова. Перемішайте карточки. Завдання полягає в тому,
 щоб діти спочатку розклали картки по кольорах, а потім склали із окремих слів речення.
Через деякий час можна ускладнити завдання, підібравши речення таким чином, щоб вони
 утворювали текст. В цьому випадку діти повинні будуть розташувати речення в потрібному
порядку.

«Зайве слово»

Ви називаєте поняття, явища або предмети, і одне не пов'язане з ними слово.

Наприклад: ворона, сова, лелека, горобець, миша, голуб. 

З часом ускладнюйте ланцюжка, ставлячи "пастки". Приміром так. Сніг, лід, морозиво,

 цукрова вата, бурулька (все холодне, крім цукрової вати).

«Які звуки повторюються?»

Варіант 1. Вчитель зачитує 4-5 слів, у кожному з яких зустрічається якийсь один 

звук. Наприклад: хліб – відро – пролісок – камінь. Учні визначають звук,

 який повторюється в кожному слові.

Варіант 2. Дається набір слів, у яких повторюються 2 звуки. Наприклад: книжка – 

нитка – тканина – нирка – ноги.

 
2. Тести – ігри направлені
для інтелектуального розвитку дитини.
   Нормальний розвиток дитини в 6-7 років можна визначити за наступними критеріями:
пам'ять    уміння переказувати прочитаний текст, знання на пам'ять кількох віршів, уміння 
порівнювати картинки по пам'яті;
мислення    уміння складати невелику картинку із розрізаних частинок, описувати 
послідовність подій, знаходити із декількох предметів — зайвий;
увага    уміння зосереджувати увагу на завданні протягом 10 хвилин, самостійно виконувати
 завдання за зразком, знаходити схожість і відмінність між деякими парами предметів; 
сприйняття    уміння визначати деталі від предметів, яких не вистачає, сприймати на слух і
 засвоїти почутий матеріал;  
розвиток мовлення –  уміння правильно говорити, чітко вимовляти всі звуки і букви, складати
 зв'язну розповідь із декількох речень. 
2.1. Вправи для розвитку пам'яті
1) Пригадайте казки, в яких зустрічаються такі слова:
посадив, тягне-потягне, Жучка, дід; 
абетка, поліно, тесляр, ляльковий театр, дерево із золотими монетами.
солома, смоляний бочок, зав'яз зубами, дід почав гострити ніж.
 
2) Послухайте розповідь. Спробуйте її переказати.
На подвр'ї  жив пес. Діти годували його. Пес дуже любив дітей і грався з ними. Хлопчики і 
дівчатка збудували собаці будку.  
 
3) Прослухайте пари слів.
зима    сніг,  обід    тарілка,  небо    сонце,  лялька    плаття,  озеро    лебідь,  підлога – 
 стеля; 
   А тепер спробуйте без промилок пригадати пару по першому слову:
зима – …, обід – …, небо – …, лялька – …, озеро – …, підлога –… 
 
4) Прочитайте  дітям кілька слів. Вони в цей час повинні писати їх в повітрі. Після цього коли
 закінчите читати слова, дітям потрібно буде написати їх на папері. Слова: зошит, клітинка, фара, 
лінійка, весна, дерево, вода, парта.
 
5) Запропонуйте дітям пригадати казки або мультфільми і відповісти на наступні тестові завдання.
Хто із героїв мультфільмів любив казати: “Я від діда втік, я від баби втік і від тебе втечу”?
A. Коза-дереза
Б. Піноккіо
B. Колобок
Г. Івасик-Телесик (В. Колобок) 
 
Хто із героїв Діснеївського мультика “спішить на допомогу”?
A. Чіп і Дейл 
Б. Ведмедики Гаммі 
B. Том і Джеррі 
Г. Білосніжка і семеро гномів (А. Чіп і Дейл) 
 
В чиїй нірці жила Дюймовочка?
A. Мишки 
Б. Тхора 
В. Лисиці
Г. Гнома  (А. Мишки) 
 
Хто із казкових героїв втратив свого хвоста?
A. Солом'яний бичок 
Б. Ведмідь 
B. Віслючок Іа 
Г. Чебурашка (В. Віслючок Іа) 
 
Хто із казкових героїв ходив у чоботях? 
A. Лисиця 
Б. Кіт 
B. Собака 
Г. Вовк  (Б. Кіт) 
 
В яке місце потрапив Кай із казки Снігова королева?
A. Сусідній будинок
Б. Чарівний сад 
B. Темну печеру 
Г.  Крижаний палац (Г. Крижаний палац) 
 
Що сталося з яйцем в кінці казки про Курочку Рябу?
A. Залишилося цілим 
Б. Зварили його
В. Розбилося
Г. Викинули (В. Розбилося) 
2.2. Вправи для розвитку критичного мислення
1) Чим схожі і чим відрізняються наступні предмети:
собака і кіт; 
квітка і дерево; 
стіл і стілець; 
зима і літо; 
яйце і камінь. 
 
2) Дайте відповідь на питання і поясніть свій вибір.
Кого в річці більше: риб чи карпів? Кого в класі більше: хлопчиків чи учнів? Чого в корзині 
менше: фруктів чи яблук? Чого в лісі більше: дубів чи дерев?
 
3) Подумайте і дайте відповідь на питання.
·                На кого більше схожий кінь - на жабу чи на козу?
·                Маленькій кіт — це кошеня. А як називається маленька пташка?
·                Хто із птахів більший — синичка чи страус?
·                Картопля, капуста, морква — це...
·                Взимку холодно, а влітку...
·                Вчитель працює у школі, а лікар?
·                Що таке Київ, Луцьк, Львів?
·                Чим схожі стіл і стілець?
·                Чим відрізняються ложка і виделка?
 
4) Із кожного стовпчика виберіть по одному слову так, щоб вони підходили одне одному.
шофер | потяг
машиніст | кінь 
моряк | автомобіль 
вершник | теплохід
Що спільного між усіма словами?  
 
5) Запропонуйте дітям придумати протилежні слова. Наприклад: холодне-гаряче. 
Вперед – …, вправо – …, теплий – …, веселий – …,  солодкий – …,  брудний – …, низ – …, 
світлий - ..., здоровий - ..., міцний - ... , твердий - ... .
 
6) Запропонуйте дітям по 5 слів і поясніть, що 4 із них можна об'єднати між собою, а одне — 
зайве. Діти повинні знайти це слово і пояснити свій вибір.
·                Клен, дуб, ромашка, береза, тополя. 
·                Банан, яблуко, апельсин, молоко, груша. 
·                Вірш, мультфільм, казка, розповідь, повість.
·                Прати, готувати, прасувати, прибирати, гуляти.
·                Тато, мама, сестра, бабуся, лікар.
 
7) Запропонуйте дітям наступні групи слів і попросіть назвати казку, в якій ці слова трапляються.
1.           Король, мачуха, принцеса, гноми. («Білосніжка і 7 гномів».) 
2.           Три сини, кіт, король, принцеса, велетень-людожер. («Кіт у чоботях».) 
3.           Курочка, мишка, яйце, дід, баба. («Курочка Ряба».) 
4.           Кізонька, місточок, кленовий листочок («Коза-Дереза».) 
 
8) Підібрати до казкових героїв необхідні числа. 
Поросята                 | 12
Гноми                      | 3 
Далматинці             | 7
Козенята                  | 101 
 Розбійники             | 7 
2.3. Вправи для розвитку уваги
1) Послухайте слова.  Повторіть їх  в цій же послідовності.  
Калина, зозуля горох.
Корова, тарілка, стіл, верблюд.
Учень, лялька, автомобіль, волося, трава.
Риба, береза, конюшина, заєць, картопля, хліб.
 
2) Уважно послухайте слова, коли почуєте назву посуду — плесніть у долоні, а назву транспорту —
 тупніть ногою.
Потяг, ложка, стіл, тролейбус, морква, півень, каструля, автомобіль, автобус, папір, дзеркало, 
виделка, сонце, мотоцикл, чоботи, чашка, стіл, літак, огірок, теплохід, сковорідка, двері, цукерка,
 чайник, гелікоптер, веселка, трава.
 
3) Уважно послухайте текст. Дайте відповідь на питання.
У подруг черевички різних кольорів. У Каті — червоні, у Оленки — зелені, у Марійки — оранжеві,
 у Людмили — блакитні, у Наталки — жовті, у Надійки — оранжеві.
 У кого які черевички?
 
4) Роздивіться картинку. Знайдіть пару кожній парасольці. З'єднайте пари між собою лініями. 
 
5) Викладіть на стіл 5-7 невеличких предметів. Наприклад: олівець, сірникову коробку, ключ,
 ложку і т.д. Нехай діти по черзі подивляться на ці предмети 10-15 секунд, потім коли 
відвернуться ви маєте забрати один або два предмети і діти повинні відгадати, якого саме 
предмета не вистачає. Згодом гру можна ускладнити збільшенням предметів, або предметами, 
які схожі між собою.
 
6) Виконуйте різноманітні рухи, а діти повинні повторити їх навпвки. Тобто, якщо ви підняли 
руку, вони повинні її опустити, якщо ви присіли, вони мають підстрибнути і т.д. 
Ця гра не тільки розвиває увагу і швидкість реакції, але і є хорошою зарядкою для дітей під час
 уроку.
 
7) Зашифруйте букви абетки, позначивши їх будь-якими значками або малюнками. 
   Використовуючи ці позначки, запишіть слово і запропонуйте дітям його розшифрувати. Якщо
 їм сподобалось завдання, то можна написати таким способом речення чи навіть розповідь. 
Потім запропонувати дітям самим зашифрувати слово. 
2.4. Вправи для розвитку сприйняття
1) Подивіться уважно на малюнок, на кожному предметі не вистачає якоїсь деталі, вам потрібно
 назвати її. 
 
2) Покажіть дітям 5-7 невеликих іграшок. Вони повинні бути приблизно одного розміру. Згодом
 зав'яжіть дітям по черзі очі. Давайте їм по одній іграшці, щоб вони спробували відгадати, що це 
за фігурка.
 
3) Хтось із дітей задумує будь-який предмет (наприклад, холодильник) і описує його, не
 називаючи цей предмет. Решта дітей повинні відгадати, що саме загадано. Після цього діти
 обмінюються  ролями, нехай кожен спробує описати задуманий предмет.
 
4) Для цього завдання вам пригодяться кілька наборів карток. Їх можна виготовити самостійно,
 вирізавши із старих журналів різноманітні картинки і фотографії, наклеїти на картон. Картки 
можуть бути виготовлені по таких темах: птахи, звірі, автомобілі, люди, овочі, фрукти, посуд, 
меблі. Розкладіть їх перед дітьми і попросіть розділити їх:
- по темах;
- по наявності на картинці будь-якого кольору;
- по наявності на картинці будь-якої геометричної фігури.
В кінці попросіть дітей відібрати 10 картинок, які їй подобаються найбільше і пояснити чому
 вони саме їх обрали.
2.5. Вправи для розвитку мовлення
1) Назвіть слова протилежні за значенням
Річка широка, а струмочок...
Взимку холодно, а влітку...
Кінь великий, а мишка...
Риба плаває, а пташка...
Хліб м'який, а камінь...
 
2)Послухайте слова. До якого предмета відносяться наступні визначення:
- великий, дерев'яний, з дверцятами, в ньому складають речі;
- пухнастий, з хвостиком і вусами, любить молочко;
- білий, холодний, буває взимку, із нього ліплять сніговиків.
 
3) Вимовте початок слова, а діти повинні його закінчити. При цьому можна показувати картинки,
 на яких зображене назване слово-предмет. Таке завдання розвиває мовлення, фонематичний слух 
і допомагає поповнити словниковий запас.
 
4) Запропонуйте дітям послухати скоромовки. Повторіть їх спочатку разом, а потім нехай діти 
повторять їх самостійно, чітко і зрозуміло. 
 
5) Запропонуйте дітям таке завдання: ви будете називати невеликі речення, у яких є помилки, а 
вони повинні ці помилки виправити. Важливо, щоб діти сприймали речення на слух.
Дівчинка підійшла біля річки. (Дівчинка підійшла до річки.)
На вулиці пішов сильний вітер. (На вулиці піднявся сильний вітер.)
Мама приготувала для сніданок смачну кашу. (Мама приготувала на сніданок смачну кашу.)
Кожного ранку потрібно чистяться зуби. (Кожного ранку потрібно чистити зуби.) 
Тому щоб квіти не пов'яли, потрібно їх поливати. (Щоб  квіти не пов'яли, потрібно їх поливати.)
 
3. Ігри з дітьми початкової школи (3-4 класи)
Є ігри, які примушують гравця максимально задіяти свої  розумові  здібності. Навіть "розумні", 
складні ігри - це відпочинок. Адже головне у відпочинку - відключитися від того, чим займаєшся 
постійно. Дітям доведеться "перетрусити"  свої  знання,  прикликати  на допомогу кмітливість  і  
уміння логічно  мислити.
«Луна»
Усі учасники сідають один за одним або в коло. Перший з гравців вимовляє який-небудь звук або
 вигук, наприклад: о! Наступний вимовляє 2 таких звуки: о! ого!, той, що йде за ним – 3: о! ого!
 ех!, наступний - 4: о! ого! ех! гей!  і так до останнього учасника. Вибуває той, хто вимовить 
неправильну кількість звуків або засміється.
"Небувальщина"
Ведучий обирає одного з учасників і на вухо йому розповідає яку-небудь історію, притчу або
 цікаву розповідь. Цей учасник намагається запам'ятати  усі  подробиці. Останній, кому буде
 переказана історія, розповідає її вголос.
"Слово - трансформер"
Для гри знадобляться листи паперу і ручки по кількості учасників. Ведучий вибирає будь-яке 
довге слово (бажано, щоб у ньому було як можна менше буквених повторів). Завдання гравців - 
відведений час (1-2 хвилини) скласти з поданого слова багато маленьких слів, використовуючи
 тільки букви, що входять в основне  слово.
"Словесні сходинки"
Ведучий загадує букву, з якої розпочинатимуться усі "Словесні сходинки" гравців. Учасники за 
певний час повинні скласти якомога більше слів що починаються  на  загадану букву,  при умові,  
що кожне наступне слово буде довше за попереднє. 
Наприклад: 
А. 
Або. 
Аванс. 
Абетка. 
Абонемент.  
Перемагає учасник, що склав найбільшу кількість" словесних сходинок".
 «Смішні прислів'я»
Усі гравці діляться на 2 команди. Одна команда загадує відоме прислів 'я чи приказку і зображує 
її за допомогою жестів і міміки. У цьому  повинні брати участь усі гравці команди.  Друга ж 
команда повинна як найшвидше відгадати, що це за прислів 'я. Щоб було цікавіше, можна 
обмежити кількість  спроб  або  час  відгадування.  Та  команда,  яка відгадала більше  прислів'їв,
 вважається командою-переможцем.
«Хто я?»
Ця  гра  добре  розвиває  уяву. Вибирають  ведучого.  Він  загадує  яке-небудь слово. Це може 
бути будь-який предмет з класної кімнати,  казковий  герой  або жива істота. Уявляючи собі те, 
що він загадав, ведучий починає розповідати про своє життя, плани, мрії, звички і проблеми.
 Учасники повинні відгадати, яке  слово задумав ведучий.
«Відгадай слово»
Усі гравці діляться на 2 команди. Кожна команда загадує яке-небудь слово і пошепки говорити 
його одному з гравців іншої команди. Теж саме робить і  друга команда. Гравці, яким сказали 
слова, повинні підібрати по одному слову-підказці близькому за значенням до задуманого або
 такому, що нагадує про  нього.  Команда повинна вгадати задумане слово, але підказка  може 
бути тільки одна. Наприклад, якщо загадали слово "ялинка", можна  назвати слово "хвоя" або 
"новорічна".
 «Намалюй лист»
Ця гра дуже корисна для розвитку фантазії, уяви. У неї можуть грати як двоє,  так і більше дітей.
 Якщо в грі беруть участь 4 дитини і більше, слід розділитися на 2 команди. 
Кожна команда вибирає ведучого, а гравці пишуть невелику розповідь. Вона повинна бути досить
 простою. Потім ведучі міняються оповіданнями і впродовж встановленого на початку гри
 періоду часу зображують за допомогою невеликих картинок цей "лист". 
Після цього ведучі віддають малюнки гравцям своєї команди. Перемагає та з них, яка точніше і 
швидше відгадає розповідь, придуману суперниками.
«Алфавіт»
Кожен  гравець  записує  в середині листа зверху до низу  увесь  український алфавіт. 
Учасники  повинні  написати  за  відведений  час  слова,  щоб треті букви цих слів склали повний
 алфавіт. 
Переможцем  стає  той,  чий  список  слів  до  закінчення  відведеного  часу 
виявиться повніший. 
Наприклад: 
плАстилін 
коБра 
коВдра
кіГті
леҐо
сіДло…
«Один плюс один дорівнює три»
Мета гри - з 2 слів скласти 3-є слово. У грі використовуються картки, на кожній з яких написані 
слова. Перед початком гри картки необхідно ретельно перемішати. Якщо  в  грі  бере  участь 
 кілька  чоловік,  кожному  з  них  роздають  по декілька  таких  карток,  а  ті, що залишилися 
 складають  в  центрі  столу  -  вони  використовуються усіма учасниками для складання слів. 
Можливо  дещо  модернізувати  гру:  замість  карток  виготовити  таблички  і 
прикріпити їх  на  груди учасникам.  По сигналу  ведучого  кожен  учасник  повинен  знайти собі 
пару, щоб скласти єдине слово (як підказка картки з одним словом можуть бути однакового
кольору).
 «Літературна дуель»
У грі беруть участь 2 людини - дуелянти. «Дуелянти» розходяться один від одного на певну 
відстань і повертаються обличчям один до одного. Між учасниками на підлозі розкладають
 в лінію парну кількість паперових кружечків, на зворотньому боці яких написано питання з 
літератури. Кружечки кладуть написом вниз. Гравець, якому за жеребом випало «стріляти» 
першим, робить крок і читає завдання, написане на ближньому до нього кружечку. Якщо учасник
 відповідає вірно, він робить крок вперед, якщо немає відповіді, залишається стояти на місці, а 
право «пострілу» переходить до суперника. В кінці гри «Дуелянти» зіткнуться. Переможе той, 
хто пройде не тільки свою відстань, але і просунеться на територію суперника.

«Продовж казку».

 Дітям пропонується нібито незавершена казка, для якої треба придумати закінчення. Кожна дитина має можливість казку закінчити по-своєму, тобто має ситуацію вибору. Це зацікавлює та розвиває творче мислення і уяву.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар