Школа молодих батьків
Вчення
моє полягає лише в тому,
щоб
мати чисте серце і любити
свого
ближнього як самого себе.
Десять
заповідей для батьків
1. Не чекай, що твоя
дитина буде такою, як ти, чи такою, як ти хочеш. Допоможи їй стати не тобою, а
собою.
2. Не вимагай від дитини
плати за все, що ти для неї зробив. Ти дав їй життя, як вона може віддячити
тобі? Вона дасть життя іншому, той — третьому, і це незворотний закон
вдячності.
3. Не зганяй на дитині
свої образи, щоб у старості не їсти гіркий хліб. Бо що посієш, те й зійде.
4. Не стався до проблем
дитини зверхньо. Життя дане кожному під силу, і будь упевнений, дитині воно
важке не менше, ніж тобі, а може бути, і більше, оскільки у неї немає досвіду.
5. Не принижуй!
6. Не забувай, що
найважливіші зустрічі людини — його зустрічі з дітьми. Звертай більше уваги на
них — ми ніколи не можемо знати, кого ми зустрічаємо в дитині.
7. Не муч себе, якщо не
можеш зробити щось для своєї дитини. Пам’ятай, для дитини зроблено недостатньо,
якщо не зроблено все.
8. Дитина — це не тиран,
який заволодіває всій твоїм життям, не тільки плід від плоті і крові. Це та
дорогоцінна чаша, яку Життя дало тобі на зберігання і розвиток в ньому творчого
вогню. Це розкріпачена любов матері і батька, у яких буде рости не “наша”,
“своя” дитина, але душа, дана на зберігання.
9. Умій любити чужу
дитину. Ніколи не роби чужій те, що не хотів би, щоб робили твоїй.
10. Люби свою дитину
будь-якою — неталановитою, невдахою, дорослою. Спілкуючись з нею — радій, бо
дитина — це свято, яке поки що з тобою.
Обов'язки батьків щодо виховання та
розвитку дитини
1. Батьки зобов'язані
виховувати дитину в дусі поваги до прав та свобод інших людей, любові до своєї
сім'ї та родини, свого народу, своєї Батьківщини.
2. Батьки зобов'язані
піклуватися про здоров'я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток.
3. Батьки зобов'язані
забезпечити здобуття дитиною повної загальної середньої освіти, готувати її до
самостійного життя.
4. Батьки зобов'язані
поважати дитину.
5. Передача дитини на
виховання іншим особам не звільняє батьків від обов'язку батьківського
піклування щодо неї.
6. Забороняються будь-які
види експлуатації батьками своєї дитини.
7. Забороняються фізичні
покарання дитини батьками, а також застосування ними інших видів покарань, які
принижують людську гідність дитини.
План роботи школи молодих батьків на 2022-2023 н.р.
Основні напрямки роботи з батьками:
·
Ознайомлення
з умовами життя сім`ї, з`ясування її психологічного клімату, особливостей
поведінки дитини у сім`ї, стосунків з батьками;
·
Виявлення
труднощів у вихованні, які відчувають батьки;
· Здійснення
колективного, диференційованого та індивідуального педагогічного впливу на
батьків на основі ретельного аналізу;
·
Залучення
батьків до організації та участі у позакласній діяльності;
·
Особисті бесіди з батьками, консультації для батьків.
|
Батьківський лекторій № 1
Тема: Успішна адаптація першокласників до школи
як умова гармонійного розвитку особистостей.
Обладнання: Таблиці «Готовність дитини до
школи», «Режим дня першокласника»; діагностичний матеріал; виставка перших
зошитів учнів; фотогазета «Перший день у школі»; пам’ятка для батьків.
План
1. Знайомство.
2. Повідомлення вчителя
«Про складові готовності дитини до школи».
3. Повідомлення вчителя
«Режим дня першокласника».
4. Ділова гра «Готовність
дитини до школи».
- Об’єднання в групи.
- Вироблення правил співпраці.
- Ознайомлення із завданням та вирішення проблемних
ситуацій.
5. Психолого-фізіологічна
готовність дитини до школи. (Слово педагога. Робота з таблицями.)
6. Аналіз діагностичних
матеріалів.
7. Поради батькам.
8. На книжкову полицю
батьків.
Із скриньки народної мудрості.
У вихованні все головне і урок, і розвиток різнобічних
інтересів дітей поза уроком, і взаємовідносини вихованців у колективі.
«Мене звати… Я хочу побажати своїй дитині…».
2. Готовність дітей до школи. Виступ вчителя.
- Успішність навчання значною мірою залежить від того, настільки готовим до цієї нової складової діяльності прийдуть діти до школи.
Що ми розуміємо під поняттям «готовність до школи»?
3. Виступ учителя.
- Дитина пішла в перший клас…
Відбувається зміна провідних видів діяльності:
місце гри поступово займає навчання. Яким воно буде? Чи буде воно успішним для
вашої дитини? Адже нові обов’язки вимагають від дитини зібраності, затрат духовних
і фізичних сил. Ось чому так важливо розпорядок дня школяра продумати до
найдрібніших деталей.
Відомий фізіолог І. П. Павлов вважав, що
дотримуючись певного розпорядку дня, ми допомагаємо роботі нервових клітин,
запобігаємо виснаженню нервової системи, перевтомі.
Розглянемо робочий день першокласника.
Підйом. Школяр має вставати о 7 годині ранку.
Наступні 50 хвилин витрачаються на ранкову гімнастику, водні процедури,
сніданок. Зарядка тонізує нервову систему, поліпшує роботу серця, легень,
сприяє гарній поставі. Сніданок дитині потрібен легкий, оскільки попереду об 10
годині 30 хвилин її чекає другий гарячий сніданок у школі. Нехай вдома дитина
вип’є чай, з’їсть печиво, фрукти.
Дорога до школи. Батьки повинні показати дитині
найбезпечніший шлях до школи, постійно нагадувати про дотримання правил
вуличного руху.
Заняття у школі тривають до 13 год 30 хв. Перерва між шкільними заняттями і
домашніми має становити 3 – 3,5 години. Цей час витрачається на обід,
післяобідній відпочинок, заняття за інтересами, прогулянку на свіжому повітрі.
Для першокласників важливий денний сон протягом години.
Для відновлення зниженої на кінець першої
половини дня працездатності доцільний активний відпочинок. Молодшим школярам
рекомендують перебувати
на свіжому повітрі не менше трьох годин в день.
Це необхідно для того, щоб дитина росла здоровою.
Вечірній відпочинок. Цей час
використовується відповідно до особистих нахилів і інтересів дитини. Вона
завжди має бути впевненою, що в неї знайдеться час для спілкування з батьками і
друзями, для читання улюблених книжок, малювання, конструювання, заняття
спортом, перегляду телепередач. Лікарі та психологи радять дивитися
телепередачі не частіше трьох разів на тиждень, причому тривалість не повинна
перевищувати 6-7 годин.
Вечеря має бути легкою і становити не більше 20%
денного раціону.
Перед сном дитина має скласти в ранець все, що
необхідно для занять, підготувати одяг, взуття до наступного дня.
Сон. Першокласника рекомендують вкладати спати
не пізніше 21.00. Щоб забезпечити достатньо глибокий сон, необхідно привчити
дитину лягати і вставати завжди в один і той самий час; практикувати перед сном
20-30 хвилинні прогулянки на свіжому повітрі, спати при відчиненій кватирці.
Відхилення від режиму має бути розумним,
індивідуальним для кожної дитини, але батьки завжди мають дбати про те, щоб
сприяти дотриманню учнями основних режимних моментів: глибокий і міцний сон,
повноцінне харчування, достатнє перебування на свіжому повітрі, забезпечення
загального розвитку дитини тощо.
4. Ділова гра «Готовність дитини до школи».
Основні правила гри:
- бути
активними учасниками;
- уважно
прислухатися до думки кожного;
- у грі
немає глядачів, усі учасники.
Кожна група отримує опис
ситуації. Завдання: ознайомитися з текстом і відповісти на запитання.
Ситуація
№1. Дівчинка до 6-річного віку
виховувалась у бабусі в селі. Влітку перед навчанням батьки забрали її в місто.
З перших днів навчання у дитини виникли проблеми в спілкуванні з однолітками.
Під час знайомства вона не могла розповісти про себе. Чому?
Запитання. Чи потрібно активізувати інтерес дитини до навколишнього світу? Якими
знаннями повинна володіти дитина 6-7 років?
Вчитель підводить підсумок. Інтелектуальна
готовність передбачає сформованість уваги, розвинену пам’ять, операції аналізу,
синтезу, узагальнення. До 6-7 років дитина повинна знати свою адресу, назву
міста (села), де мешкає, назву своєї країни та її столицю; ім’я та по батькові
батьків, де вони працюють, розуміти, що бабуся – це мама батька чи матері.
Повинна знати пори року, їх послідовність й основні ознаки, назви місяців, дні
тижня; основні види дерев, квітів, розрізняти домашніх і диких тварин, тобто
орієнтуватися в часі, просторі, найближчому оточенні.
Отож, це інтелектуальна готовність.
Ситуація
№2. Дитина володіє високим рівнем
знань та навичок, необхідних для навчання в школі. У ході діагностування
мотиваційної готовності хлопчик сказав: «Я відвідую школу тому, що мене мама
примушує. А якщо б не мама, я б до школи не ходив».
Запитання.
Чи буде успішним навчання дитини у школі? Які ваші рекомендації щодо формування
мотиваційної готовності?
Отже, мотиваційна готовність – це бажання
школяра прийняти нову для нього соціальну роль. Для цього важливо, щоб школа
подобалася своєю головною діяльністю – навчанням.
Ситуація
№3. Сергій був дуже розвиненим
хлопчиком. До моменту вступу до школи він умів читати, знав багато віршів. Але,
незважаючи на те, що хлопчик пішов до школи з охотою, з перших днів навчання
він став порушувати дисципліну: міг без дозволу ходити по класу під час уроку,
не реагував на зауваження вчителя.
Запитання.
Що стало причиною такої поведінки Сергія у школі? Які ваші рекомендації щодо
формування вольової готовності?
Отже, вольову готовність потребує від учня
вміння поставити мету, прийняти рішення, намітити план дій, виконати його,
виявити зусилля, оцінити результат свого вольового зусилля.
Ситуація
№4. Мама розповідає: «Із двох
років Маринка перебуває в товаристві дітей, проте дуже боязка, несмілива,
сором’язлива. На заняттях активності не виявляє. Від однолітків тримається
осторонь. Думаю, що у школі їй буде нелегко».
Запитання.
Чи є у мами підстави для хвилювання? Які ваші рекомендації з формування
комунікативної готовності?
Отже, комунікативна готовність передбачає уміння
увійти в дитяче товариство, діяти разом з іншими, поступатися, підкорятися.
Тобто ті риси, які забезпечують безболісну адаптацію дитини, що сприяє її
позитивному розвиткові. Краще адаптовані діти, які мають високе й адекватне
само оцінювання, демонструють високий рівень комунікативної готовності.
Підведення
підсумків. «Мозковий штурм»
Орієнтовні пропозиції. Яка роль
батьків у подоланні труднощів, пов’язаних з адаптацією дитини до школи?
- Дбати
про здоров’я дитини.
- Допомагати
у підготовці домашніх завдань.
- Не
сварити дитину за оцінки.
- Організовувати
робоче місце дитини. Привчати до охайності й порядку.
- Привчати
до самостійності.
- Заохочувати
найменші успіхи дитини у навчанні й поведінці, використовуючи для цього
слова схвалення.
5. Психолого-фізіологічна
готовність дитини до школи. Слово педагога.
- З початком навчання у житті дитини
відбувається дуже багато змін. Це нові умови життя та діяльності, нові
контакти, нові стосунки, нові обов’язки. Змінюється соціальна позиція: був
просто дитиною, тепер став школярем; соціальний інститут навчання і виховання:
не садочок, а школа, де навчальна діяльність стає провідною. Усе
підпорядковується навчанню, школі.
Пристосування (адаптація) дитини до школи
відбувається не одразу. Це досить тривалий процес, пов’язаний зі значним
напруженням усіх систем організму. Лише через 5-6 тижнів поступово підвищуються
та стають більш стійкими показники працездатності, у дитини спадають напруження
та тривожність.
Залежно від стану здоров’я, сімейної ситуації,
відвідування чи не відвідування дитячого садочка адаптація до школи має різний
перебіг.
Легше проходить період пристосування до школи і
краще справляються з розумовими та фізичними навантаженнями здорові діти. Та
сьогодні лише 20-25 % дітей ідуть до школи здоровими. Решта мають різноманітні
порушення та відхилення у стані здоров’я.
Фізіологічна адаптація.
- Процес фізіологічної адаптації дитини до школи
можна розділити на кілька етапів. Як проходить цей процес,
які зміни в організмі дитини наявні в ході адаптації до школи, протягом
багатьох років вивчали спеціалісти в галузі медицини.
Перший етап – 2-3 тижні орієнтовний, коли у відповідь на весь комплекс нових впливів, бурхливо реагують усі системи організму.
Другий етап – 1-2 місяці помітне нестійке пристосування, коли організм шукає і знаходить певні оптимальні варіанти реакцій на ці впливи.
Третій етап до 3-6 місяців період відносностійкого пристосування, коли організм знаходить найбільш оптимальні варіанти реагування на навантаження.
Що ж відбувається в організмі дитини в перші дні навчання?- Нестійка працездатність;
- дуже високий рівень напруження серцево-судинної
системи;
- низькі показники координації різних систем
організму між собою;
- зміни функціонального стану центральної нервової
системи;
- різке зниження навчальної активності;
- зниження працездатності;
- до кінця першої чверті маса тіла зменшується у 60
% дітей;
- скарги на втому, головний біль, сонливість,
погіршення апетиту, поганий сон;
- розгальмованість рухова або в’ялість, втома;
- розлади шлунково-кишкового тракту;
- підвищення артеріального тиску.
Варіанти шкільної дезадаптації
Дезадаптація невстигання.
Причина – педагогічна занедбаність. Тут
величезна провина дорослих, бо вони неуважні чи байдужі до того, як у дитини
формуються навички і вміння.
Дезадаптація як невміння дітей довільно
регулювати свою поведінку, увагу адекватно сприймати вимоги.
Такі учні виконують завдання не за власною
ініціативою, а внаслідок зовнішньої стимуляції (коли їх лають, змушують).
Подібне проявляється в емоційних дітей, які відрізняються високою чутливістю,
збудливістю, неадекватністю переживань і, відповідно, реакцій. Вони
зосереджуються на своїх внутрішніх переживаннях, а отже, виконуючи завдання,
роблять безліч помилок, неуважні, загальмовані. Це – наслідок сімейного
виховання: «вседозволеності», тобто діти прийшли до школи з дуже низьким рівнем
вольової готовності.
Дезадаптація як невміння дітей
увійти в темп шкільного життя.
Учні, які соматично ослаблені, часто
втомлюються, нестримані. Вони пасують перед труднощами, значно недооцінюють
свої можливості.
6. Аналіз діагностичних
матеріалів.
Проективні
методики для діагностики адаптації дитини до шкільного навчання
1.
Емоційний
стан. Тест «Намалюй свій настрій».
o
Намалюй,
який у тебе настрій, коли ти зранку прокидаєшся і збираєшся до школи.
o
Намалюй
свій настрій в школі.
o
Намалюй
настрій, з яким ти повертаєшся додому.
2.
«Школи
звірів». Зразки дитячих
робіт.
3.
Діагностика
мотивації до шкільного навчання (методика М. Р. Гінзбурга).
Для 6-річних дітей найбільш характерними є такі
мотиви:
- власне навчально-пізнавальний мотив, який є
основним для пізнавальної потреби (навчальний);
- широкі соціальні мотиви, які базуються на
розумінні суспільної необхідності навчання (соціальний);
- «позиційний» мотив, пов’язаний із прагненням
зайняти нове положення у стосунках з оточуючими (позиційний);
- «зовнішні» щодо самого навчання мотиви,
наприклад, підкорення вимогам дорослих і т. ін. (зовнішній);
- ігровий мотив, неадекватно перенесений у нову
(навчальну) сферу (ігровий);
- мотив одержання високої оцінки (досягнення).
В
основу методики покладено принцип «персоніфікації» мотивів.
Інструкція.
Оповідання «Хлопчики розмовляють
про школу»
Перший хлопчик сказав: «Я відвідую школу тому,
що мене мама примушує. А якщо б не мама, я б до школи не ходив».
Другий хлопчик мовив: « Я відвідую школу тому,
що мені подобається вчитися, подобається готувати уроки. Навіть якщо школи не
було б, я б усе одно вчився».
Третій хлопчик сказав: «Я ходжу до школи тому,
що там весело і багато дітей, з якими можна гратися».
Четвертий хлопчик сказав: «Я ходжу до школи
через те, що хочу стати великим. Коли я в школі, то почуваюся дорослим, а до
школи я був маленьким».
П’ятий хлопчик сказав: «Я ходжу до школи тому,
що потрібно вчитися. Без навчання ніякої справи не зробиш, а вивчишся – можеш
стати ким забажаєш».
Шостий хлопчик сказав: «Я відвідую школу тому,
що отримую там гарні оцінки».
Після прослуханого дитині пропонується
запитання: «Хто, на твою думку, з них правий? Чому?»
Висновок.
За результатами діагностики на кінець вересня місяця 88 % дітей 1 класу мають високий
рівень адаптації, 12 % - середній рівень адаптації.
7. Поради батькам.
- Радійте
вашій дитині!
- Розмовляйте
з дитиною спокійним голосом.
- Будьте
терплячими.
- Щодня
читайте дитині.
- Заохочуйте
зацікавленість та уяву дитини.
- Піклуйтеся
про те, щоб дитина мала можливість отримувати нові враження, котрі могли б
стати джерелом її історій, фантазій, мрій.
- Купуйте
касети з улюбленими казками, піснями дитини.
- Допоможіть
дитині вивчити її ім’я, прізвище та адресу.
- Відвідуйте
разом з дитиною музеї, бібліотеки, театр.
- Ніколи
не втрачайте почуття гумору!
8. На книжкову полицю
батьків.
1.
Амонашвили
Ш. А. В школу – с шести лет. – М.: Педагогіка, 1986.
2.
Бардин
К. В. Как научить детей учиться: Кн.. для учителя. – 2-е изд., доп. и перераб.
– М.: Просвещение, 1987.
3.
Белова
Л. В. В семне – первоклассник. – М.: Педагогіка, 1980.
4.
Мадорский
Л. Р., Зак А. З. Таня, Сережа, Люда, Антон – младшие школьники. – М.: Знание,
1989.
5.
Мир
детства. Младший Школьник. Библиотека для родителей. (Под ред.. А. Г.
Хрипковой; отв. ред.. В. В. Давидов.) 2-е узд. доп. – М.: Педагогіка, 1999.
6.
Савченко
О. Я. Сімейне виховання. Молодші школярі. – К.: Рад. школа, 1979.
Тренінг №2
Тема батьківських зборів:
«Знайомство батьків першокласників з
Новою Українською Школою»
Мета: ознайомити
батьків з особливостями НУШ; формувати
правильне ставлення до виховання дітей; створити позитивний настрій та
доброзичливу атмосферу в колективі; виховувати почуття відповідальності, надати
батькам рекомендації щодо формування правильного виховання дітей.
Обладнання: білий
папір, ножиці, стікери, фломастери, заготовки до сонечка і сердечка, ноутбук,
анкети для батьків.
Форма проведення: тренінг
Інноваційні форми і методи роботи: знайомство, технологія критичного мислення
«Асоціативний кущ», анкетування, робота в парах, групова робота, круглий стіл, очікування,
дискусія.
Хід тренінгу
1. Вступне слово вчителя
Доброго дня, шановні
батьки! Нещодавно щедрий і лагідний вересень покликав вас і ваших дітей до
школи. Ваші діти стали не просто першокласниками, а учнями Нової Української
Школи. Вчаться критично мислити, щоб не боятися висловлювати власну думку та
бути відповідальними громадянами.
Я надіюсь на те, що ми
порозуміємось і створимо всі умови для того, щоб діти із задоволенням ходили до
школи. Шлях до знань довгий, важкий, але водночас цікавий та захоплюючий. Буде
прекрасно, якщо ми з вами разом будемо йти до поставленої мети. Та перш за все
ми маємо познайомитись.
II. Основна частина
1. Вправа «Знайомство»
Вчитель: Перед
вами лежать стікери, на яких ви будете писати своє ім’я та ім’я своєї дитини
так, як ви називаєте її вдома. Ці стікери прикріпіть на серце, яке я
заздалегідь підготувала і прикріпила на дошку.
( Батьки прикріплюють стікери)
- Ми створили серце нашого класу
2. Вправа «Розминка»
Вчитель: Зараз я пропоную вийти до дошки,
стати в коло і потиснути один одному руки тим батькам:
·
у
кого є сини ;
·
у
кого є доньки;
·
у
кого є сини і доньки;
·
у
кого більше двох дітей;
·
хто
займається спортом;
·
хто
любить малювати;
·
хто
любить подорожувати;
·
хто
любить грати в LEGO.
(Батьки стають у коло і по парах тиснуть один одному руки).
3. Вправа «Асоціативний кущ»
Вчитель: на
дошці ви бачите частину сонечка, лише його серединку, але не вистачає
промінчиків. Промінчики знаходяться у вас на столах. Кожен з вас на своєму
промінчику напише слова, які асоціюються у вас із поняттям «НОВА УКРАЇНСЬКА
ШКОЛА»
(Батьки
записують на промінчиках слова, потім в парах виходять до дошки і прикріплюють
їх до сонечка).
4. Перегляд відео про Нову Українську Школу.
·
Діти
– наше майбутнє.
·
Перші
дні дитини в НУШ. Які вони? Яка ця НУШ?
·
Пропоную
відео. (Перегляд відео. Обговорення
побаченого)
https://www.youtube.com/watch?v=nIDHWP6UJD8
Вчитель: Навчання
триватиме 12 років, 4 з них дитина навчатиметься
у початковій школі за двома циклами:
1–2 класи — адаптаційно-ігровий цикл, що допоможе дитині звикнути до
шкільного життя: навчання буде організовано через ігрову діяльність за
сучасними методиками;
3–4 класи — буде основним циклом. Під час цього циклу формуватиметься
почуття самостійності та відповідальності.
— Одне із нововведень — організація
та проведення ранкових зустрічей. У навчальний процес буде впроваджено
інтегроване навчання, коли на одному уроці будуть поєднуватися різні предмети.
Предмет «Я досліджую світ» об’єднує 9 освітніх галузей:
Мовно-літературна; Математична; Природнича; Технологічна; Інформатична;
Соціальна і здоров’язбережувальна; Фізкультурна; Громадянська та історична і
Мистецька. Одну тему діти вивчатимуть з перспективи різних предметів.
5. Вправа «Чи добре я знаю свою дитину»
Вчитель: з паперу виріжте
силует своєї дитини і на ньому напишіть якими якостями вона володіє (доброта,
справедливість, чесність, охайність, порядність і т.д.).
(Кожен з батьків по
черзі розповідає про свою дитину).
6.
Руханка
Вчитель:
перегляньте відео і намагайтеся відтворювати такі ж рухи
https://www.youtube.com/watch?v=L6sBbb4wNXw
7.
Анкета для батьків першокласників (Додаток)
Вчитель: у вас на парті лежать анкети,
які потрібно вам заповнити для того, щоб я більше дізналася про ваших дітей.
8.
Поради для батьків майбутніх
першокласників:
·
Повірте
у неповторність своєї дитини, у те, що вона єдина унікальна, не схожа на жодну
іншу, і не є вашою точною копією. Приймайте її такою, якою вона є, підкреслюйте
її сильні властивості.
·
Будьте
уважними і чуйними до дитини, уникайте образ і погроз.
·
Поєднуйте
повагу до дитини з вимогливістю, не соромтеся виявляти любов до дитини, дайте
їй зрозуміти, що любитимете за будь-яких обставин.
·
Намагайтеся,
щоб ваша любов не перетворилася на вседозволеність та бездоглядність.
·
Діти
повторюють дії дорослих, насамперед батьків. Станьте взірцем для них.
·
Заохочуйте
особисту відповідальність і самостійність.
·
Вимагайте
обміркованої поведінки.
·
Чуйно
ставтесь до запитів дитини.
·
Намагайтеся
впливати на дитину проханням. І якщо прохання не виконується, лише тоді
вдавайтеся до інструкцій наказів.
·
Дбайте
про постійне дотримання дисципліни.
·
Покарання
не повинне витісняти любов. Воно повинно бути справедливим, враховуючи вчинок і
мотив.
·
Частіше
спілкуйтеся з дітьми, вислуховуйте їх.
9.
Дискусія щодо порад для батьків
(Батьки
обговорюють поради, дискутують)
Ш. Заключна частина.
Вчитель. Шановні батьки! Я дуже вдячна вам за вашу щирість та відвертість. Я бажаю, щоб у класі, де навчаються ваші діти, завжди панувала дружба, взаєморозуміння, злагода. У ваших родинах нехай завжди панує любов та довіра.
Заключна бесіда за кавою.
І на завершення, я пропоную випити кави і запропонувати створити групу у
Viber.
(Батьки сідають за круглий стіл, п’ють
каву, обговорюють плани на майбутнє).
Дякую за увагу!
Список використаної літератури:
1.
Новий
Державний стандарт початкової освіти
2. https://www.youtube.com/watch?v=nIDHWP6UJD8
3.
https://www.youtube.com/watch?v=L6sBbb4wNXw
4.
https://vseosvita.ua/library/trening-novij-format-spilkuvanna-z-batkami-92821.html
5.
Пометун О. І. Інтерактивні технології навчання [методичний
посібник] / О. І. Пометун та ін. - Умань, 2003. - 68 с.
6.
https://docs.google.com/file/d/0BzPsxTx3Z3E6SGYtRGpoZ1U2Nlk/view
Додаток
Анкета для
батьків першокласників НУШ
1. ПІБ дитини
2.
Дата
народження
_____________________________________________________________
3.
Місце
проживання, моб. тел.
__________________________________________________________________________________________________________________________
4.
Дані
про батьків (ПІБ, місце роботи):
Мати
_____________________________________________________________
Батько
_____________________________________________________________
5.
Склад
сім’ї (обведіть
кружечком)
а) повна;
б) неповна;
в) малозабезпечена;
г) багатодітна;
д) дитина під опікою;
е) чи є вдитини брати та
сестри (вказати вік)
_____________________________________________________________
6.
Чи
відвідувала дитина дитячий садок? _________________________
7.
Хто з членів родини приділяє вихованню дитини
більше часу?
_____________________________________________________________
8.
Які
форми заохочення чи покарання застосовуються вдома?
_____________________________________________________________
9.
Чи є в дитини вдома обов’язки? Які саме?
_____________________________________________________________
10.
Які гуртки та секції відвідує дитина?
_____________________________________________________________
11.
Чи є питання та побажання до вчителя
________________________________________________________________________________________________________________
Батьківський
лекторій № 3
Тема. «Стежками любові і добра»
Мета: сприяти формуванню у
батьків навичок продуктивного спілкування з дітьми.
Завдання:
1. Підвищення педагогічної культури батьків.
2. Освоєння конкретних прийомів і методів
сімейного виховання.
3. Вироблення колективних рішень та вимог до
виховання дітей.
4. Сприяння об'єднанню батьківського
колективу.
Матеріально-технічне
забезпечення.
Збори проводяться в класній кімнаті, стільці зручніше розставити півколом.
Плакати з цитатами «Враження дитинства залишають слід на все життя», «У
виховній роботі немає дрібниць ... .» (МакаренкоА.С), «Дитина повинна бути
впевнена, що її хтось дуже, дуже
любить і вона теж когось любить безмежно » (Сухомлинський В.О.),
картки із завданнями для груп, повітряні кульки, магнітофон, сигнальні картки.
(Учитель заздалегідь проводить анкетування батьків з метою виявлення рівня знань батьків
з питань виховання. Учні малюють малюнок на тему «Моя сім'я» )
Вступна бесіда вчителя.
- Вітаю вас, Шановні батьки! Я
рада вітати вас у нашому класі. Про що мріє кожен батько і мама?
Про щастя своїх дітей . В серцях матерів не тільки тривога про
здоров'я, а й про те як виховати дітей, щоб вони стали гордістю, опорою,
надією. Наша зустріч називається «Стежками любові і добра». Давайте разом
обговоримо питання, які стосуються, і дорослих, і дітей. Ваші анкети показують,
що у кожного з вас свої труднощі, тривоги і проблеми. (Далі вчитель зачитує
декілька відповідей) Батьки обговорюють, доповнюють, висловлюються.
Учитель: якою
повинна бути ідеальна
дитина? Якими повиненні
бути ідеальні батьки? (В ході обговорення
батьки приходять до висновку, що виховання дитини потрібно починати з себе)
Учитель: а як це важко починати з себе, і
сьогодні ми разом проаналізуємо причини виникнення бар'єрів у спілкуванні дітей
та батьків.
Практикум.
Завдання
№ 1.
Прошу вийти 2 людей .Один-батько і дитина.
«Батько» встає на стілець, а «дитина» піднявши обличчя витягає руки,
намагаючись дотягнутися. Чи зручно вам?
Виправте ситуацію. Стають поруч.
1 причина, що заважає спілкуванню -це різні
позиції, очей не видно, слів не чутно і душевне тепло зникає.
Завдання № 2.
Заздалегідь підготовлені батьки показують
сценку (у жінки на роботі неприємності, та ще по дорозі додому її обризкав
автомобіль, а вдома дитина простягає щоденник з поганою відміткою)
Якою буде
ваша реакція? (батьки висловлюються)
Учитель: отже, 2 причина, яка заважає нам-ми
не враховуємо наш душевний стан, за проблемами в такий момент може не знайтися
місця доброму слову.
Завдання № 3.
Уявіть, що ваша дитина, прийшовши зі школи
заявляє «Не хочу вчитися, краще буду працювати» Як ви поступите? (Батьки
висловлюються, разом обговорюють різні варіанти поведінки) Учитель: 3 причина
нерозуміння дитини - різний життєвий досвід. У цьому світі дитина як іноземець
і йому потрібен досвідчений гід.
Робота в
групах.
(Батьки діляться на групи для обговорення різних ситуацій,
які надруковані на картках Спочатку обговорення йде в групі, а потім -
колективне розглядання ситуації та обговорення.)
Ситуація
№ 1
У вашій родині існує певний розподіл
обов'язків по будинку. Якось ви виявляєте, що посуд
не вимитий, сміття не винесено і в кімнаті безлад. На
ваше нагадування дитина сказала: «Чому завжди я?»
Ситуація №2
Ваша дитина приходить з вулиці і скаржиться
«Не піду більше гуляти! Мене всі ображають, і зі мною ніхто не дружить! »
Ситуація № 3.
У будинку 1 телевізор .МАМА хоче дивитися
концерт, тато – футбол,
син мріє
подивитися мультфільм. Що робити?
Учитель: шановні батьки розкажіть про свою першу реакцію ситуацію .Які ви
підберете слова? Постарайтеся знайти такі слова, які допоможуть дитині побачити
себе з боку .Далі кожна група обговорює і потім говорить про свої рішення. При
узагальненні всіх відповідей вчитель робить висновок:
«Слово не горобець, вилетить -
не спіймаєш» «Словом можна вбити, словом можна врятувати, словом можна полки за
собою повести» - у цих рядках народна мудрість. Потрібно дбайливо ставитися до
тих слів, які ми говоримо нашим дітям.
Творче
завдання.
Шановні
батьки! Після таких важких завдань потрібна хвилинка відпочинку. Розділіться на
2 команди .Кожна команда на листочку малює образ дитини
і потім коментує свій малюнок.
Згадайте прислів'я:
«При сонечку тепло, при ... (матері добро)»
«Дітей виховати- (Не курочок
порахувати)»
«Дитина - то віск, що (хочеш, те й зліпиш)»
«Кобилка - брик, і лоша - (брик)»
«Не той батько-мати хто народив, а хто (добру
навчив)»
«Батьки працелюбні, і діти (не ледачі)»
«Умів дитя народити, умій і (навчити)»
У прислів'ях і приказках укладена народна
мудрість, досвід минулих поколінь. Іноді і прислів'я може
допомогти в якійсь ситуації.
«Гострі питання»
Шановні
батьки! А зараз вам належить ще одне завдання .Подивіться на красиві повітряні
кулі, поруч з кожною кулькою записка з питанням . Питання
«гострі», якщо вам не сподобалося якесь питання, то
можна не відповідати. (Батьки вибирають питання, обмінюються думками)
питання:
1) Які спільні заняття з дитиною ви проводите
ввечері?
2) Чи слід просити вибачення у дитини, якщо ви
винні?
3) Чи можна згадувати про вчинок
дитини кілька разів або робити це в присутності родичів або сторонніх?
4) Як би ви закінчили фразу: моя дитина
успішно вчитиметься, якщо я ...?
На жаль, ми, батьки частіше нетерплячі,
нетерпимі і егоїстичні, хоча виправдовуємо це «благими намірами» .Наш
роздратування, крики, з'ясування стосунків, образи- все це стресові
ситуації, це завжди дитяча біль від нерозуміння. Сьогодні ми разом намагалися
вчитися уникати таких ситуацій . Саме нерозуміння приводить нас до конфліктів. У
кожній родині бувають такі миті, коли ви розмовляєте з дітьми і відчуваєте
дивовижну спорідненість, близькість з дитиною, взаєморозуміння і довіру. Такі
розмови несподівано починаються і часом несподівано закінчуються. Але ці
прекрасні миті залишаються в пам'яті назавжди. Я сподіваюся, що наша зустріч
була для вас корисною.
Література.
1.Борба М. Немає поганої поведінки: 38 моделей
проблемної поведінки дитини і як з ним боротися. М., 2006.
2.ВиготскійЛ.С. Педагогічна психологія. М.,
1991.
3.Некрасова З, Некрасов Н.Перестаньте дітей
виховувати -Допоможи їм рости. М., Софія, 2007.
4. Широкова Г.А, Жадько Е.Г.Практікум дитячого
психолога. Ростов н / Д, 2005.
№5 Батьківські збори по-новому: якщо батьки партнери.
Важливою складовою освітнього процесу сучасного закладу освіти є
організація роботи з батьками та сім’ями учнів.
Система роботи з батьками у школі потребує змін. Це потрібно, щоб
налагодити двосторонню взаємодію. Батьки мають бути рівноправними партнерами,
суб’єктами у вихованні своїх дітей.
Педагогіка партнерства, співпраця педагогічного колективу з батьками
може здійснюватись різноманітними формами і з використанням різних методів
педагогічної діяльності. Провідною формою роботи з батьками, яка
характеризується значною педагогічною доцільністю, є батьківські збори.
Батьківські збори – це громадський орган, який своїми рішеннями визначає
завдання, зміст, напрямки роботи батьківського колективу, класу, освітнього
закладу.
На
сучасному етапі батьківські збори мають стати школою освіти батьків, сприяти
згуртуванню батьківського колективу, формуванню його колективної
відповідальності за весь клас і за кожну дитину окремо. Збори мають на меті
залучати батьків до партнерства, співпраці з педагогами та адміністрацією, до
активної участі в житті навчального закладу, класу, виховувати педагогічну
культуру батьківської громадськості.
Традиційні форми проведення батьківських зборів – лекції, бесіди,
дискусії, диспути, батьківські читання, батьківські вечори. Бажано
урізноманітнювати їх сучасними заходами, що дають змогу «зменшувати дистанцію»
у системі «вчитель – батьки», зокрема, такими, як дискусійний клуб; лекторій;
тренінг, усний журнал; гра, вікторина, батьківський ринг тощо.
Завдяки
цим формам роботи збори стають цікавими для батьків. Поступово формується
батьківська спільнота. Збори повинні носити як теоретичний, так і практичний
характер: розбір ситуацій, практикуми, за допомогою яких батьки змогли б набути
впевненості в собі, рішучості в досягненні мети виховання, побачити можливості
не тільки для розвитку дітей, а й резерви власної самореалізації.
Результативними і цікавими вважаються «нестандартні збори»: круглий
стіл, тематична дискусія батьків із запрошенням спеціалістів, спільні збори
батьків і дітей.
Збори
можуть відбуватися у вигляді доповідей класних керівників, виступів вчителів,
адміністрації, самих батьків, із залученням учнів, представників дитячих
громадських об’єднань та організацій, керівників гуртків,студій та секцій. Вони
можуть супроводжуватися показом презентацій, творчих робіт, виступами художньої
самодіяльності тощо.
Ефективність батьківських зборів значною мірою залежить від вибору
вчителя для обговорення з батьками актуальних і цікавих для них педагогічних
проблем. Бажано, щоб збори були просвітницького спрямування. При цьому варто
пам’ятати: батьківські збори не повинні зводитись до монологу класного
керівника. Це – взаємний обмін думками, ідеями, спільний пошук вирішення
проблем .
Тематика педагогічних бесід та доповідей на класних
зборах визначається вчителем відповідно до річного плану роботи з батьками. При
цьому неодмінно мають враховуватись інтереси та побажання батьків. Зміст такої
бесіди повинен містити не тільки теорію питання, але й конкретні рекомендації. Бесіда з батьками передбачає жвавий обмін думками,
участь у ній кожного з батьків.
Класні
батьківські збори слід проводити раз на семестр. Проте, за можливості, краще
організовувати їх частіше. Особливо це стосується батьків першокласників, які
більшою мірою потребують педагогічних порад щодо організації життя, навчання
та виховання дитини.
Традиційні методи та прийоми роботи з батьками:
·
спостереження;
·
бесіди;
·
анкетування;
·
учнівські твори – роздуми.
Вправи , які можна запропонувати
батькам:
·
На початку зборів можна провести ранкове коло.
·
«Шапка запитань»
Ідея «шапки запитань» полягає в тому, що батьки
складають одне одному запитання-записки, кладуть їх у шапку, потім витягують —
кому яка дістанеться. Як відповідати — радяться парами (хоча, нагадуємо, трійки
стабільніше: якщо раптом «коса найде на камінь», то тут потрібний третій).
·
Вікторини
Ось уявіть, приходить вчитель на батьківські збори
і викладає на свій стіл аркуші зі шкільних зошитів (краще старих). Завдання
батькам: по почерку з’ясувати аркуш свого сина або доньки.
·
Розповідь за малюнком
Батькам пропонують розповісти про те, що показала (чи
хотіла показати) їхня дитина своїм малюнком. Тут для деяких батьків і вчителів
можуть виникати різні повчальні несподіванки.
·
Чарівна паличка
Батьківський
варіант естафети «Чарівна паличка» полягає в такому. «Чарівну паличку» — олівець,
лінійку або парасольку — батьки передаватимуть одне одному по рядах. При цьому
їм потрібно буде називати (без повторень) будь-яку якість особистості або рису
характеру (добрий або злий, слухняний або невихований тощо).
·
Слова вдячності (бліц-опитування)
Суть
цього бліц-опитування полягає в тому, що його можна проводити і під час
спільної зустрічі батьків та дітей, і почергово: спочатку з учнями, а потім із
батьками, знайомлячи їх з відповідями для зіставлення, порівняння й
ознайомлення.
·
Кошик побажань
На аркушах батьки пишуть побажання чи пропозиції щодо подальших планів.
Дбаючи про ефективну взаємодію з батьками, при
використанні різних форм роботи учитель має враховувати важливість таких
чинників:
1. Запрошення
батьків до співпраці. Часто вчитель вважає, що батьки перебувають в опозиції до нього.
Доброзичливість, відкритість у спілкуванні з батьками — перший крок до
співпраці з ними.
2. Дотримання
позиції рівноправності. Об’єднання зусиль учителя та сім’ї школяра можливе за взаємного
визнання ними рівноправності. Перший крок має зробити вчитель, оскільки до
цього його зобов’язує професійний обов’язок.
3. Визнання
важливості ролі батьків у співпраці. Учитель повинен завжди наголошувати на важливій
ролі батьків у вихованні та розвитку дитини.
4. Вияв
любові, захоплення їхньою дитиною. Психологічний контакт із батьками виникає одразу,
як тільки вчитель виявляє розуміння дитини, симпатію до неї, бачить позитивні
та негативні риси. Батьки, відчувши доброзичливість учителя, охочіше спілкуються
з ним, налаштовуються на співпрацю.
5. Пошук
нових форм співпраці. Учитель може запропонувати одному з батьків організувати батьківські
збори, разом визначивши Їх тематику, структуру тощо. Особливо корисний обмін
думками з батьками щодо налагодження взаєморозуміння з дітьми.
Досить
ефективним у налагодженні партнерської взаємодії буде запровадження традицій.
Так, наприклад, однією із традицій є заохочення батьків та дітей за активну роботу. Це може бути нагородження
відзнаками, грамотами, святковий концерт, екскурсія, походи класу
спільно з батьками, відвідування гуртків дітьми та їх батьками, зустріч за
круглим столом тощо.
У родинному вихованні батьки і
педагоги як партнери взаємодоповнюють одне одного, співпрацюють намагаються
скоригувати недоліки, прорахунки у вихованні.
Наша
співпраця – це взаємна довіра, повага і доброзичливість.
Анкета для батьків.
1. Чи вважаєте Ви, що у вас є
взаєморозуміння з дитиною?
2.Які почуття Ви викликаєте у дитини: любов,
тривогу, страх, жалість і т. д?
3. Чи слухається Вас дитина? Чому?
4. Яка основна роль матері у вихованні?
5. Чи є у Вас спільні заняття і захоплення?
Які?
6. Якою Ви хочете бачити свою дитину?
7. Яким повинен бути батько, який виховує
ідеальну дитину?
8. Якими засобами можна цього досягти?
Корисні поради для батьків.
Придивіться до дітей, прислухайтеся, і ви
зрозумієте, що дитина-це особистість, яка вимагає поваги .любві, прийняття.
Мудрець
Соломон писав: «Смерть і життя-під влади мови»
Разом
проводити час-це значить віддавати комусь свою увагу.
Слідуючи давньої притчі, щоб допомогти
голодному, мало нагодувати його, треба навчити його самому добувати їжу. У
спілкуванні з дитиною не вирішуйте його проблеми, вчіть його, як самому
вирішити їх.
Мудрі
батьки знають, як потрібна дітям ласка . Доторкнутися до дитини - це означає
доторкнутися до його душі.
Немає
нагороди більш втішної, ніж
знати, що вам вдалося домогтися стійких змін на краще в житті дитини.
Немає коментарів:
Дописати коментар